Friday, January 14, 2011

Beberapa program tidak berfungsi selepas format komputer

Ada pembaca blog tanya Sis Fiza kenapa lepas format komputer ada beberapa program (software) tidak dapat berfungsi contohnya headphone tidak boleh guna, webcam tak menjadi, laptop tidak mengeluarkan bunyi, paparan pada komputer tidak jelas (sharp) dan beberapa perkara lain lagi yang timbul. Beliau mahu Sis Fiza buatkan satu artikel cara-cara untuk mengatasi masalah ini.

Terima kasih Sis Fiza ucapkan kepada saudari yang membahasakan diri beliau Hafizahnik (eh, macam mana Sis Fizalah..hehe) atas pertanyaan yang cukup bagus ini. Dan maaf dipinta kepada saudari atas kelewatan memasukkan artikel ni.

Sekiranya berlaku perkara yang dinyatakan di atas, itu antara tanda-tanda driver (pemacu) tidak dimasukkan selepas format. Setiap hardware (perkakasan di komputer) memerlukan driver untuk menggerakkannya. Seperti keretalah, kalau tiada pemandu, kereta tidak dapat bergerak hatta kereta mainan sekalipun tetap memerlukan 'remote control' untuk menggerakkannya.

Di mana kita boleh kesan komputer mempunyai driver yang cukup atau tidak? Mudah sahaja. Ikut arahan di bawah:

Bagi pengguna Windows XP:

Right Click My Computer - Properties - Hardware - Device Manager


Bagi pengguna Windows Vista dan Windows 7:

Right Click My Computer - Properties - Device Manager



Tanda soal yang berwarna kuning seperti dalam foto ini menunjukkan driver komputer bagi sesetengah hardware tiada. Inilah punca beberapa program tidak dapat berfungsi sepertimana biasa selepas format komputer.


Bagaimana caranya untuk memasukkan driver tersebut? Nantikan artikel Sis Fiza yang seterunya.

No comments:

Post a Comment