Tuesday, December 28, 2010

Terapi minda...

Nasi...
Kari ayam...
Acar timun...
Untuk yang tersayang...

Ni salah satu hasil air tanganku untuk suami tercinta...
Hubby cakap nasi dagang ni tak rasa muak...
Alhamdulillah!

Cara nak buat senang je..

Untuk nasi:
- basuh beras nasi dagang - toskan
- pastu masukkan santan (sukatan: jumlah santan sama banyak dengan sukatan beras-boleh juga dilebihkan sedikit sahaja contohnya beras 5 pot, santan 5 1/2 pot)
- masukkan sedikit garam, halia dan halba..
- letakkan dalam rice cooker.. kacau sekali-sekala
- bila dah agak nak masak, masukkan bawang merah yang dimayang (2 ulas)
- tunggu nasi masak..
**sebelum ni saya buat nasi dagang guna beras pulut sebab tak jumpa beras nasi dagang Kelantan kat Gombak ni. Caranya senang juga.. gantikan beras nasi dagan dengan beras biasa + beras pulut.. sifir dia 2 pot beras biasa dan 1 pot beras pulut.. basuh beras ni, kemudian masukkan santan 2 1/2 pot (santan dikurangkan sedikit sebab nanti pulut tu lembik sangat). Cara masak sama dengan yang di atas.

------------
Cara saya masak kari ayam:

- tumis bawang merah (4-5 ulas), bawang putih (2-3 ulas), halia (1 inci) dan lengkuas (1 inci) (blender/tumbuk)
- pastu masukkan kari ayam (saya tambah sedikit kari ikan sebab biasanya nasi dagang dimakan dengan kari ikan aye -tongkol-jadi nak bagi rasa ala2 kari ikan saya masukkanlah kari ni..hehe - nilah akibatnya tak meracang dulu nak masak apa, tengok apa yang ada kat dapur, rasa nak makan, terus masak..) {saya masukkan 3 sudu kari ayam dan 1 sudu kari ikan untuk 8-10 potong ayam}
- tumis lagi bagi kari ni betul2 masak... masukkan kulit kayu manis, bunga lawang & sedikit halba..
- masukkan ayam, garam, nisan (gula melaka), sedikit air..
- masukkan santan... bila dah cukup masak, boleh tutup api...=)

--------------

Acar timun:
- gaul sedikit cuka, perahan asam limau nipis, garam dan gula.
- masukkan timun, lobak merah, lada, bawang besar (bahan-bahan lain yang boleh dimasukkan; halia muda, kubis dll)
- gaul bagi sebati..
- biarkan 1/2 jam ke 40 minit bagi bahan perap tadi rasa pada timun...
--------------

Siap untuk dimakan.... 

2 comments:

  1. owh,sedapnya..rasa nk makan nasi dagang ni.he3

    ReplyDelete