Monday, August 16, 2010

Cara nak tahu skrin laptop rosak

Sekarang ni banyak terjadi kes skrin laptop tiba-tiba jadi gelap, tak nampak apa-apa tulisan. Kadang-kadang putih jer. Ada jugak yang jadi bergaris-garis. Sesetengahnya nampak retak kat skrin.

Kalau nak tahu betul atau tidak skrin rosak senang jer nak cek iaitu dengan menyambungkan ke skrin komputer desktop. Tak kiralah Flat screen ke CRT. Cara nak sambung sama macam guna LCD Projector. Jika kat skrin ada keluar windows macam biasa maka sahlah skrin rosak. Jika tidak mungkin Motherboard rosak.

Macam tulah Sis Fiza cek dan sahkan yang skrin pelanggan rosak atau tidak. Kalau nak tukar yang baru RM400 dan 2nd Hand RM300. Warranty selama sebulan.

PS: kalau nak cek menggunakan LCD projector pun boleh.

9 comments:

  1. sis~ lptop skrin sy mule2x ade garis2x then lme after dat jd wrne puth..
    sy nk tnye.. klu sy tuka skrin.. kdai comp yg repair tu sllu gune yg ori nyer skrin or jz 2nd hand nyer..?
    lg 1, sy x tau nk cek cm ne nk smbung ke skrin desktop.. umh sy gune desktop lame.. nk smbungkn cm ne eh..?

    ReplyDelete
  2. Ada 3 jenis; ori, biasa, dan 2nd hand.

    Skrin original harganya dalam RM700-1000 lebih, yang biasa RM400, dan yang 2nd RM300. (mungkin juga lebih, bergantung pada jenis)

    Guna wayar VGA. Lihat link ini... http://nuzulquran.com/bm/2010/08/skrin-laptop-rosak/

    ReplyDelete
  3. yg ori tu bermksud dri company lptop itu sndri ke..? sbg contoh compaq mknenyer skrin ori dri company compaq..? ke mcm ne..?
    sbb.. setahu sy skrin body part smue dri company laen yg kluarkn..hnye processor dri company compaq..toshiba n etc..
    klu yg biasa [yg rm 400] tu plk yg mcm ne..? amek dari mne..?

    ReplyDelete
  4. Kalau nak tukar yang ori, boleh pergi ke servis center. Yang biasa tu pula adalah skrin general/universal yang boleh digunakan untuk semua jenis laptop.

    ReplyDelete
  5. tlg2..sy pnye pun da jd putih gak... dlu cket jek, skang da separuh....camne ni???? waranty ade lg, tp lau anta kdai dye mmg xkena caj ke sis??? tlg ea..

    ReplyDelete
  6. Sebaik2nya hantar ke kedai tersebut atau servis center secepat mungkin. Kalau dalam warranty lagi, dia akan tukar free (TIDAK termasuk kerosakan skrin disebabkan kecuaian kita)

    ReplyDelete
  7. kak. laptop sy ni pulak. jadi cm wrne merah2 n ade garis2. tp mslhnye, bnd ni kdg2 je jadi. tak slalu. selang 2 3 ari, dy ok blek. cume nak tw, ad kemungkinan ke bnd ni akan teros jadi wrne merah. n takkan elok dah ?

    ReplyDelete
  8. Tanda-tanda kerosakan skrin. Selagi boleh guna, gunalah dulu.

    ReplyDelete
  9. sis .Laptop sy ni gambar xjelas . Kalau tgk dri depan mmg gelap terus . Klau tgk dri tepi at least nmpk la gmbr tu jelas sikit . Ape masalah ye sis ?

    ReplyDelete