Monday, August 9, 2010

Salam Ramadhan Al-Mubarak

Selamat menyambut bulan Ramadhan kepada semua pengunjung blog Sis Fiza. Semoga Ramadhan kali ini kita dapat penuhinya dengan memperbanyakkan ibadah sunat (yang wajib sudah semestinya!).

Pada bulan Ramadhan yang mulia inilah masa yang paling sesuai untuk kita menambahkan amal ibadat dalam usaha untuk mendekatkan diri kepada Pencipta kita, sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud "Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan berpuasa kepada kamu sebagaimana diwajibkan kepada kaum-kaum sebelummu, mudah-mudahan kamu bertaqwa" (Al-Baqarah:183)

Setiap perintah Allah pasti ada hikmahnya. Berpuasa dapat memberikan kerehatan kepada tubuh kita setelah hampir setahun ia bekerja tanpa henti. Ibarat laptop, apabila kita menggunakannya selama 24 jam tanpa henti setiap hari, kebarangkalian untuk cepat rosak amat tinggi. Sebab itu kita dinasihatkan supaya 'shut down' sekejap laptop dalam 2-3 jam sekali, untuk memastikan ia tahan lama. Begitu juga tubuh kita, ia perlu direhatkan untuk memastikan ia dapat diguna dengan lebih lama tanpa dihinggapi sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment