Wednesday, November 10, 2010

Apa itu Hard Disk?


Rakan-rakan tahu gambar apa ni? Pernah dulu Sis Fiza tanya suami, ni motherboard ke? Dia gelak! Huhu..takpe-takpe. Demi nak belajar, kenalah tebalkan muka, pekakkan telinga (menahan malu) untuk mengetahui sesuatu perkara tu. Kita kan baru belajar. Tak perlulah malu sekiranya melakukan kesilapan. Kita belajar daripada kesilapan itu. Betul tak?

Hubby cakap, ini namanya Hard Disk. Oooo..Pastu apa fungsi hard disk? Hard disk ni adalah tempat simpan semua fail-fail kita. Hard disk pula terdiri daripada 2 jenis iaitu SATA dan IDE. Rekaan connectorlah yang membezakan kedua-duanya. Hard disk SATA adalah teknologi terbaru berbanding IDE.

Sekiranya laptop mengalami kerosakan motherboard dan tidak boleh digunakan lagi, keluarkan hard disk daripada laptop dan jadikannya sebagai external hard disk. Pakaikan sarung pada hard disk tersebut untuk lebih selamat. Kalau terjatuh pun, sarung ni dapat mengelakkan daripada terhentak dengan kuat, insyaAllah. 

Bagaimana pula untuk mengetahui hard disk rosak atau tidak? Biasanya kalau hard disk rosak, ia akan mengalami sutuasi berikut:
1 - Windows tersekat (hang)
2 - Tidak boleh masuk Windows
3 - Keluar bunyi pelik dan bising pada komputer 
Cukup ketiga-tiga tanda ini, maknanya kita perlu tukar hard disk baru. 

2 comments:

  1. mahal tak kalau nak tukar hard disk baru?

    ReplyDelete
  2. Harga hard disk paling murah 100 lebih bergantung pada jenis dan kapasiti.

    ReplyDelete